Què és i com sorgeix en projecte plurilingüe del centre
El Projecte Lingüístic de l’INS
Lluís Domènech i Montaner indica, primer de tot, que la planificació curricular
ha de possibilitar que tots els alumnes assoleixin el domini bàsic de les llengües catalana i castellana en les quatre
habilitats: comprensió oral i escrita i expressió oral i escrita. A més, i pel
que fa al coneixement d’altres llengües,
el centre ofereix l’anglès com a primera
llengua estrangera i l’alemany i el
francès com a segona llengua estrangera optativa amb condició de
continuïtat a partir de 2n curs d’ESO i fins a l’etapa post-obligatòria (fins a
1r de Batxillerat).
Entre els
anys 2010 i 2014 va estar vigent en el nostre institut un Pla d’Autonomia de
Centre una de les
estratègies bàsiques del qual consistí a impulsar la utilització de l’anglès
com a llengua d’instrucció en altres assignatures no-lingüístiques com per
exemple matemàtiques o ciències socials. En aquest marc, es va impulsar un PROJECTE PLURILINGÜE que s’ha consolidat
definitivament mitjançant l’adhesió del centre al projecte d’innovació del
Departament d’Ensenyament anomenat Grup
d’Experimentació per al Plurilingüisme, entre els anys 2014-2016, i que en
l’actualitat es tradueix en la utilització
de de la llengua anglesa en diverses assignatures no-lingüístiques a tots els
nivells de l’ESO i l’oferta de l’alemany i el francès en la franja d’optatives segons
es mostra en la taula adjunta pel curs
2016-2017.
L’objectiu a mig-llarg termini és aconseguir que al final de l’ESO el percentatge
d’alumnes que assoleixi el nivell B1
sigui igual o superior al 50% en la primera llengua estrangera, i que un
75% tingui l’opció de conèixer una altra llengua estrangera en finalitzar
l’ESO.
Àrees d’intervenció 2016-2017
- Social sciences: 1r, 2n i 3r de l’ESO i Història de l’Art i Història d’Espanya a 2n de batxillerat.
- Tecnologies:1r i 3r d’ESO.
- Natural Sciences: 1r, 3r i 4t d'ESO.
- Mathematics: 1r, 2n i 3r d’ESO.
- Music: 1r d’ESO.
- Ethics: 3r d'ESO.
Objectius generals del projecte
- Avançar en l’ensenyament de llengües i motivar l’alumne mitjançant l’aplicació d’estratègies AICLE per desenvolupar la competència lingüística en llengües estrangeres.
- Incrementar el temps d’exposició de l’alumne a altres llengües diferents del català a través de la vehiculació de continguts en aquestes llengües, en especial, la llengua anglesa.
- Diversificar estratègies de gestió del coneixement en llengua estrangera.
- Fer que els alumnes aprenguin llengües per a comunicar-se però també, i sobre tot, per fer coses amb la llengua (aprenentatge significatiu, orientat a l’acció ) i per poder resoldre situacions i problemes de la vida real (aprenentatge competencial i col·laboratiu).